Tuesday, March 4, 2014

Simbol - simbol pada Label Penjagaan Pakaian

Pada pakaian seperti kemeja , seluar , tuala dan lain sebagainya , biasanya disenaraikan sebuah label penyelenggaraan di bahagian dalamnya . Label ini mengandungi simbol - simbol yang menuntun kita dalam memelihara pakaian tersebut agar awet dan tahan lama . Kerana setiap pakaian tidak sama bahan kain pembuatnya sehingga diperlukan perlakuan khusus untuk masing - masing jenis kain . Misalnya saja , ada pakaian yang diperbuat daripada kain nilon , sutera , bulu , kapas , linen dan lain - lain .

Simbol - simbol yang ada di label pakaian murah ini biasanya juga dilengkapi dengan keterangan singkat yang menjelaskan arti dari simbol - simbol yang disenaraikan di label tersebut . Simbol - simbol penyelenggaraan pakaian ini banyak ragamnya . Simbol - simbol ini biasanya terbahagi dalam 7 kumpulan , iaitu suhu , pemutih , pengubahan , dobi , pengeringan , peras ugut , dan suhu seterika .

Nah , berikut ini 7 kumpulan simbol yang harus diperhatikan dalam merawat pakaian agar awet dan tidak cepat rosak .

1 . simbol Suhu
Simbol suhu menunjukkan suhu atau suhu yang diperlukan atau yang boleh diterima oleh pakaian tersebut . Jika tak ada tanda - tanda pada simbol bak berisi air , maka kita mencuci pakaian tersebut dengan suhu normal .

2 . simbol Pemutih
Simbol pemutih ini digambarkan dengan segi tiga . Bila pada label pakaian terdapat gambar segi tiga , bermakna kita boleh memakai pemutih . Sedangkan gambar segitiga berwarna hitam disilang bermakna kita dilarang untuk memakai pemutipada pakaian tersebut .

3 . simbol Pencucian
Jika pada simbol tab cuci terdapat gambar tangan , bermakna pakaian ini dicuci dengan tangan atau secara manual , tidak boleh dengan mesin basuh .

4 . Simbol Dry Clean
Cucian Clean merupakan cara mencuci untuk menghilangkan noda - noda yang degil seperti tanah liat , cat atau bahan kimia yang tumpah dan melekat pada pakaian dengan menggunakan sedikit air atau tanpa air sama sekali . Cara mencuci seperti ini boleh membuat warna pakaian pudar dan mengecut . Bila ada gambar lingkaran , bermakna pakaian ini boleh di - cucian kering . Sementara bila logo lingkaran tersebut diberi tanda silang artinya pakaian tersebut tidak boleh di - cucian kering .

5 . simbol Pengeringan
Panduan untuk mengeringkan pakaian ini digambarkan dengan logo lingkaran dalam persegi . Pakaian harus dikeringkan dengan suhu rendah bila hanya ada satu titik dalam lingkaran . Sedangkan bila ada tanda silang pada logo , bermakna pakaian tidak boleh dikeringkan dengan mesin .

6 . Simbol Suhu seterika
Bila ada satu titik di dalam logo seterika , bermakna pakaian tersebut diseterika dengan suhu rendah . Semakin banyak titiknya , semakin tinggi darjah suhunya . Jika gambar seterika diberi tanda silang artinya pakaian tidak boleh diseterika .

7 . Simbol Pemerasan Pakaian
Tak semua pakaian boleh diperah sehabis dicuci . Jika kita mencari logo pakaian diperas yang disilang artinya kita dilarang untuk memeras pakaian tersebut .

No comments:

Post a Comment